tirsdag 28. april 2009

Presentasjonsoppgaven

Bruk av digitale verktøy i undervisningen som bakgrunn for elevmotivasjon

Presentasjonsmappa mi blir denne bloggen som er ment å være et samlingssted for oppgaver og nyttige nettsider og materiell for reiselivslærere.

I starten av kurset "Digital kompetanse" tenkte jeg å lage et «reiselivsbibliotek» for elevene i reiselivsklassen som inneholder viktige nettsider, linker som er ment for å brukes til eksamensoppgaven. I dette arbeidet tenkte jeg å samarbeide med Kjell Hobøl som også hadde planer å lage en lignende verktøykasse for sine elever til eksamen i norsk. Denne planen måtte jeg forkaste fordi en del av eksamensoppgaven i reiseliv er å kjenne til og å finne fram til de riktige nettstedene for å hente og bearbeide informasjon.

Presentasjonsoppgavens problemstilling er å lage, evaluere oppgaver og anvende undervisningsmetoder som vekker interesse til faget mitt og motiverer elevene mine på reiselivslinja.

Elevene på service og samferdsel er ikke faglig sterke generelt. Mange velger linjen fordi de tror at de her har mulighet for å få bra nok karakterbok for å kunne ta allmenn påbygg i 3 året. Jeg føler at hovedoppgaven min som reiselivslærer ved siden av formidling av fagstoff er å prøve å motivere elevene mine i faget Vertskapsrollen. I dette faget finnes det flere kompetansemål som kan gi spennende utfordringer for anvending av digitale verktøy i undervisningen.
Etter nyttår begynte jeg å sette fokus på oppgaver som tar i bruk digitale hjelpemidler i større grad. Jeg har utarbeidet en stor prosjektoppgave til kapittel 4 «Typisk norsk» i boka Vertskapsrollen fra Økonomiforlaget. Oppgaven var å presentere et reisemål som kapittelet omhandler ved hjelp av power-point eller bildeframvisning og finne film på nettet om det aktuelle stedet. Klassen skulle gjøre et forarbeid først ved å bearbeide det aktuelle fagstoffet selv og velge deretter et reisemål. Dette arbeidet skulle gi et faglig utgangspunkt for å finne fram til et sted/by i Norge som kan være tema for oppgaven. Videre kunne klassen styre arbeidet fritt. Selv om elevene har fått god tid og tilbud om hjelp til oppgaven ble jeg ikke helt fornøyd med resultatet: klassen klarte å gjennomføre oppgaven bare til middels grad av måloppnåelse generelt. Mange har ikke gjort grundig forarbeid ved å bruke fagstoffet i boka. Hos mange var også et problem å finne film om det aktuelle stedet som var både faglig og teknisk sett av god kvalitet. Jeg synes at det neste gang er mer fornuftig å styre oppgaven mer, sette opp for eks. fastere tidsramme og gi mer mulighet for bedre dokumentasjon av de forskjellige arbeidsfaser som lar læreren få et innblikk hvor langt elevene er i gang med arbeidet. Jeg måtte trekke som konsekvens at det i startfasen er nødvendig å bruke god tid til å bearbeide fagstoffet sammen med elevene slik at de tilegner seg en solid faglig kunnskap som kan brukes videre til å lage en større oppgave ved hjelp av digitale verktøy. Det bekrefter også elevenes reaksjon etter dette prosjektet. De ble mere opptatt av å bruke boka, de etterlyste løsning av oppgaver basert på boka «Vertskapsrollen» og mere tavleundervisning, dvs. felles bearbeiding av fagstoff. På en annen måte synes jeg at ved hjelp av prosjektet klarte elevene å sette mere pris på timene hvor læreren spiller en aktiv rolle i undervisningen, ikke bare ha veiledningsfunksjon. Samtidig tror jeg at en bra måte å oppnå den optimale læringssituasjon for elevene mine er når jeg kombinerer de to metoder.

Når det ble klart at klassen min skal på studietur til Tenerife har jeg foreslått å lage en reiseblogg. Planen var at vi kan opprette en blogg sammen hvor klassen kan holde kontakt med elevene som blir hjemme og med meg som heller ikke skal bli med på tur. Elevene kunne bruke bloggen videre til å levere oppgaven i Vertskapsrollen de har fått fra med i forbindelse med turen. Det ville vært en fin mulighet å dokumentere turen med egne bilder ev. film. Vi kunne selvfølgelig også brukt den i forberedelsen til eksamen. Klassen har reagert med skepsis på forslaget mitt. De så ikke mulighetene for læring i dette verktøyet og argumenterte at da er det enklere å sende SMS.

Som siste oppgave i dette skoleåret skal elevene i reiselivsklassen få en oppgave hvor de skal lage en film eller slide show om et restaurantbesøk hvor de skal bruke italiensk for matbestilling og samtalespråk rundt bordet ved hjelp av Windows Movie Maker. Det blir spennende å se hvordan elevene klarer å ta denne utfordringen.

I studentgruppa mi på HiAk kurset om "Digital kompetanse" ble det foreslått at jeg kan benytte bloggen min til å samle oppgaver og linker om reiseliv og planlegging av reiser og bruke den som en ressurs sammen med andre lærere i faget. Jeg synes dette var en bra ide. Jeg fikk veldig mye bra innspill og mye drahjelp fra studentgruppa til dette. Jeg fikk mye tips fra bloggene og mailene til Anita Neby , Judith Bolstad Siem og Kjell Hobøl. Bloggen min er foreløpig ikke koblet til andre blogger i reiselivsfaget men det kan være et neste steg i dette arbeidet. Jeg kunne tenke meg å få til et mere aktivt samarbeid mellom videregående skoler på Akershus og Oslo som også har reiselivslinje, selv om allerede finnes en fungerende nettverk for reiselivslærere i fylket.

I neste skoleår skal jeg fortsette å gi elevene god informasjon om mulighetene i digitale verktøy. Jeg skal ta med erfaringene fra dette året videre og jeg skal justere oppgavene og tilpasse opplegget rundt undervisningen at elevene får mere faglig utbytte av dem. Jeg har planer om å bruke bloggen oftere i undervisningen og å oppfordre elevene til å bruke bloggen aktivt i og mellom undervisningstimene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar