onsdag 15. april 2009

Obligatoriske oppgave 2 – Digital kompetanse HiAk

Anvende IKT til samarbeid og som et integrert verktøy i egen undervisning/arbeidssituasjon - utnytte samarbeidsmulighetene med andre studenter og fagmiljøer
I løpet av kurset har jeg samarbeidet med 3 andre lærere. Gruppen min var større i begynnelsen, men etter hvert er 2 av dem har meldt seg ut av kurset.
Jeg hadde ikke noen samarbeidspartner som underviser på den samme linje som meg. Men det var veldig lærerikt og spennende å få hørt, sett hvordan andre lærere bruker IKT i undervisningen i andre fag. I gruppa mi holdt vi kontakt hovedsakelig på mail. Det var et greit verktøy å bruke; enkelt og lett tilgjengelig. Ved hjelp av lenker kunne jeg få innsyn hvordan andre bygger opp og bruker blogger og hyperlenker.
Jeg har tenkt at det ville vært spennende å bruke blogg i forbindelse med klasseturen reiselivsklassen hadde til Tenerife. Jeg introduserte det til klassen som en mulighet for å kunne kommunisere med meg og andre klassekamerater hjemme ev. med familie mens klassen er på tur. Klassen skulle også få oppgaver som skulle publiseres på bloggen1 (1). Dessverre var mottakelsen av ideen min i klassen ikke positiv. Elevene mine argumenterte med at de kan bruke mobilene sine like godt for å kommunisere med venner og familie. Kollegaen min som skulle på tur sammen med klassen mente også at pga tett program ville elevene neppe ha tid til å jobbe med blogg på turen. Jeg måtte forkaste denne muligheten. En student fra gruppa mi (digital kompetanse) kom med ideen og et eksempel på en felles reiseblogg (2) som jeg kunne lage til sammen med andre lærere på reiselivslinje. Det var en bra ide. Jeg vet at det allerede finnes et godt fungerende digitalt nettverk for reiselivslærere hvor lærere kan utveksle oppgaver, undervisningsmateriell og vurderingskriterier.
inspirere elever/studenter/medarbeidere til å anvende IKT i sitt læringsarbeid - veiledning av hverandre er en viktig del av studiet
På service og samferdsel linjen blir elever oppfordret fra alle programfaglærere for å bruke blant annet mobiltelefoner for å ta bilder i forbindelse med messe-besøk. Klassen får ofte oppgave å lage en power-point presentasjon ved hjelp av disse bildene. Elevene skal ved hjelp av presentasjonen beskrive og vurdere for eks. messedeltakernes stander og selgere i salgssituasjon.
De fagene jeg underviser er Kommunikasjon og service på VG1 og Vertskapsrollen på VG2. Jeg synes at karakteren av kompetansemål kan være utslagsgivende hvilke IKT-verktøy man bruker i undervisningen. Å bruke slide-show kan være en glimrende mulighet for elevene å presentere et utvalgt reisemål. Jeg har også oppfordret elevene til å bruke musikk ved slike presentasjoner. Arbeidet med elevene mine med de ovennevnte IKT-verktøyene klarte ikke helt å overbevise meg om at digitale verktøy virker motiverende for elever på service og samferdsel linjen i år (selv om jeg tror det er mulig). Jeg har erfaring med at Service og samferdsel-elevene bruker de enkle verktøyene (mobiltelefon, kamera) daglig som fører til at det ikke blir en motivasjonskilde for dem i fagene. (”Det har vi gjort før.”) Med en gang elevene skal bruke verktøy som krever litt opplæring eller forklaring (slide-show, blogg) stopper de opp og mister lysten til å jobbe med det videre. Jeg føler samtidig at jeg burde hatt solide kunnskaper om disse verktøyene for å kunne vise muligheter i bruk av IKT-verktøy i undervisningen og å hjelpe elevene mine videre.
Jeg bruker også spill aktivt i undervisningen selv om jeg er litt i tvil om at elevene har stort faglig utbytte av det. Det kan sannsynligvis vekke faglig interesse.
begrunne valg og bruk av verktøy ut fra pedagogiske og etiske analyser og vurderinger - utstrakt bruk av IKT på samlinger og mellom
Jeg tror det er viktig å være strukturert ved valg av digitale verktøy i løpet av skoleåret. For eksempel vil jeg velge et lettere verktøy ved skolestart for et lettere kompetansemål og jobbe meg videre til de vanskeligere. Eller man kan velge et komplisert verktøy men da må man bruke mye tid ved oppstart for å planlegge og bevisstgjøre fordelene ved denne.
Jeg tror at bevisst bruk av digital-kompetanse kan virke motiverende for elevene. Men det skal planlegges grundig. Valget av digitale verktøy skal være pedagogisk bevisst og skal bli knyttet til de enkelte kompetansemålene i faget. Det er også viktig at hele lærer-teamet er med i arbeidet på en hellårsplan hvor digitale kompetanse spiller et stort rolle.
Szilvia Baján Skog
Rælingen vgs
30.03.09

(1) Jeg syntes egentlig ikke jeg hadde tilstrekkelig kunnskap om bruken og utformingen av blogg, men jeg håpet på at jeg kan finne ut mer i samarbeid med klassen.

(2) Jeg tror at jeg trenger hjelp til utformingen av denne bloggen videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar